Denne blog er startet i samme åndedrag som ebogen Webshop Hvordan er blevet til. Den er en supplementering til ebogen, hvor der løbende vil komme gode råd til det at have en webshop og nyheder angående ebogen. Køb bogen her
Gennemgang af Wubi.dk – italienske silkeslips
Jeg vil igen give en gennemgang af en dansk webshop, for at du kan skabe dig en idé om nogle af de gode og knap så gode ting omkring en sådan netshop.
Det var noget jeg jævntligt gør for webshops og sidste gang var det fx Chekos, der fik en gennemgang af deres shop. Der var meget fokus på deres område omkring gelenegle som de gerne vil have optimeret.
Første øjekast på Wubi er faktisk meget tiltalende. Der bliver hurtigt præsenteret nogle rigtig flotte slips, og designet er meget afslappet.
De positive ting
For at gøre det hele overskueligt, vil jeg ridse de positive og de negative ting op som en liste.
- Meget simpelt design, men det er slappende og tiltalende.
- God oversigt med 9 forskellige slips, med lidt forskelligt, så der helt sikkert er noget som falder i den besøgendes smag.
- Tilmelding til nyhedsmailen er øverst, synlig og med en kort forklaring. Den korte forklaring kan jeg faktisk rigtig godt lide, da den fortæller dig, at du kun en gang i måneden bliver forstyrret, men med et helt specielt tilbud, kun til dig.
- Super flotte billeder hele vejen igennem. 3 små billeder i hver deres form, og som faktisk bliver større når man trykker på dem.
- Godt at der skiltes med i toppen, at der er gratis levering. Når man tilbyder det, som faktisk koster webshopejeren penge, så skal det også slåes stort op.
- 100% tilfredhedsgaranti, det er noget der batter i det lange løb. Det er kundeservice vi godt kan lide.
- Super med så lange produktbeskrivelser. Noget som jeg er sikker på henter rigtig mange ind igennem Google, gratis besøgende.
- Der er delte meninger om man skal vise alle produkterne på en kategoriside (ex. stribede slips) eller om man skal dele dem op i flere sider, så kunden skal bladre i bunden. Som regel vil jeg helst at man kan se alle, da det er irriterende at skulle bladre. Dog i denne sammenhæng forstår jeg godt hvorfor, da venstre menuen stopper netop der hvor man skal bladre. Så designet forbliver intakt. Der er jo også i toppen en “Side 1 af 2”.
- Der er også en linie i toppen af kategori-siden, hvor man kan sortere efter “produktnavn”, “pris”, “vare nr.” og “sidst redigeret”. Det synes jeg er en fantastisk mulighed og god brugervenlighed. Men det bør måske ikke hedde “sorterer efter”, men “sorter efter”. Men meget lille detalje.
- Vores kunder siger: er også et rigtig godt afsnit. Der kunne dog godt være flere anbefalinger. Men det kan der jo altid. ;-).
- Guide til hvordan man binder slips er også en god ting, for det skal jo læres og det tiltrækker sikkert lidt linklove.
De negative ting
Der er selvfølgelig også lidt negative ting, som Wubi ejeren kan rette op på.
- Teksten “Altid gratis og hurtig levering – uanset ordrestørrelse” er en smule grumset i kanterne. Det kan skyldes det format billedet er gemt. Det er en fejl man meget ofte ser, når de bliver gemt i ex. .gif formatet. Sørg for at gemme i .jpeg eller .png formatet, som ofte giver det bedste resultat og mindste størrelse.
- Toplogoet er klikbart, men når man kører musen henover, viser den ikke at man kan klikke på det.
- Der er måske lige rigelig med links i venstre menu. Det kommer til at virke lidt uoverskueligt. Måske man skulle dele dem op i kategorier som “farvede”, “stribede”, “ternede”, “ensfarvede”, “mønstrede” og så droppe alle de røde, blå, gule etc farver som kategorier. Og så under hver kategori dele dem yderligere op i farver. (Det kan selvfølgelig være seo-relateret at alle farverne er der).
- Jeg savner en søgefunktion. Men det er nok et bevidst valg, hvilket kan skyldes, at man ikke mente at den levede op til kravene. Hvis det er tilfældet, så mener jeg det er en god beslutning, at man IKKE kan søge efter en vare. For det kunne jo være, at søgemaskinefunktionen ikke kunne finde et slips, som man faktisk havde i webshoppen.
- Nu er det heldigvis ikke så tydeligt på produktsiden, men hvad skal jeg med “Nr. DC006”. Jeg behøver ikke varenumre umiddelbart. Ikke så tydeligt i hvert fald, og ikke så alene på siden. Der skal mindst stå ved siden af, “varenummer DC006”. For det kan jo være rart, når man ringer ind, at man er sikker på at det er nummer DC006 og ikke “det rød-brunlige-med-gyldent-skær slipset”.
- Jeg savner lidt et “Månedens” eller “Ugens tilbud”, men det skyldes nok en fokusering på nyhedsmailen, hvor de gode tilbud jo kommer. Men der kunne godt have været et stykke flot grafik et sted på forsiden der fortæller om et super-tilbud.
Konklusion
Det er en rigtig flot webshop, og virkelig godt gennemarbejdet med hensyn til brugervenlighed, billeder, produkttekster og mange andre små funktioner rundt om.
Samtidig er det jo fantastiske flotte slips, som jeg kun kan anbefale at købe og prøve, for kvaliteten er forrygende god italiensk.
Webshoppen er i mellemtiden lukket desværre.
———————
Husk du har mulighed for en gennemgang magen til, med masser af konkrete bud på hvordan du kan optimere din webshop. Læs mere her – Optimering af min Webshop
———————–
Tags: silkeslips, slips, webshop analyse, wubi
One Response to “Gennemgang af Wubi.dk – italienske silkeslips”
Leave a Reply
Websitet for ebogen "Webshop Hvordan".
[…] vil fortsætte med at lave små gennemgange af diverse webshop (se den seneste på bloggen: Gennemgang af Wubi.dk – italienske silkeslips). Det håber jeg kan vise, at de har noget at hente i bogen, også selvom de faktisk allerede har […]