Denne blog er startet i samme åndedrag som ebogen Webshop Hvordan er blevet til. Den er en supplementering til ebogen, hvor der løbende vil komme gode råd til det at have en webshop og nyheder angående ebogen. Køb bogen her
Thorkild Kristensen – ejendomsmægler i Aalborg med de flotteste villaer
Jeg sidder stadig med en wauv følelse, over alle de elegante, stilfulde og meget smagfulde huse som Thorkild Kristensen har. Der er fyldt med charmerende huse, villaer der ligner slotte, romantiske stilarter og det der er bedre. Husene er præcis hvad min kæreste og jeg har søgt efter, med kun den ene fejl, (og uhyre vigtige fejl), prisen. De er vældig dyre, men hvorfor ikke kigge og drømme sig væk for en stund.
Jeg har lavet en vurdering og analyse af hjemmesidens funktionaliteter og brugervenlighed, som jeg gerne vil dele med jer, så I kan se hvad der skal overvejes, når man laver den slags hjemmesider med lange lister og produktsider.
Intro siden
Indbydende, rolig og giver et hurtigt indblik i hvad der sker på hjemmesiden. Det eneste jeg er i tvivl om er, hvad er ”Bedre Boliger”. Er det hvad de kalder villaer, eller er det en mulighed for at få renoveret din bolig, eller er det en måde at ophøje sig selv på og sige, at man har bedre boliger end andre ejendomsmæglere.
Forsiden
Denne forside har i princippet hvad jeg skal bruge til en lynsøgning, og der er ikke alle mulige distraherende flashdimser og ligegyldige beskeder. Der er postnummer, type, adresse og sagsnummer søgningsmuligheder, og så en rimelig tydelig udvidet søgningsmulighed. Her kunne jeg måske godt have brugt en prismulighed, men det er nok et bevidst valg, taget i betragtning boligernes generelle pris på siden.
Jeg kan godt lide, man kun kan vælge det postnummer, hvor der reelt er en bolig til salg i. Derved kommer jeg ikke til at spilde min tid.
Hvilket jeg så kom til alligevel, for da jeg søgte på Odense og København, så var der ingen huse til salg alligevel. Og så forstår jeg pludselig ikke hvorfor de postnumre er med, om det er et levn fra tidligere huse, eller det bare er for at narre fjenden.
Udvidet søgning
Jeg undrer mig godt nok meget over ”kontant”, ”brutto” og ”netto” valget. I al den tid jeg har søgt på boliger har jeg aldrig skænket ”brutto” og ”netto” en tanke, men set rent på ”kontant”. Jeg har så heller ikke kigget på boliger i 5 – 10 millioner kroners klassen, og der kan det være at tanken er anderledes.
Den tid jeg har brugt på at lave søgninger har det mest været arealet af huset og prisen vi har søgt på, så det er helt fint at de to ting er med. Men i en udvidet søgning savner jeg godt nok noget mere dybde.
Nu er området Thorkild Kristensen dækker ikke så stort, ellers kunne jeg godt have brugt en funktion med et max antal kilometer væk fra en adresse. For eksempel da jeg ledte efter hus, var det vigtigt, at jeg skulle køre max 1 time til arbejde, eller cirka 60 kilometer. Vi behøvede ikke at bo tæt på, bare huset var rigtigt og i en ikke alt for lang kørselsafstand.
Jeg kan godt lide udvælgelsesmetoden, at når man har trykket på en kommune/område, så bliver den valgt over i kassen, og med et enkelt tryk kan man fjerne et område af gangen. Det er hurtigt og nemt. Specielt at der er et kort der viser hvor jeg vælger et område er lækkert når man ikke kommer fra området.
Boliglisten
Når man ser hele listen af boliger, så kunne jeg godt tænke mig, at man kunne sortere efter forskellige ting, fx pris, størrelse, beliggenheden af boligen etc. Godt nok kommer husene efter postnummer fra start, men det opdagede jeg først senere.
Det er en god idé med at skrive ”Nyhed” og ”Solgt” i de små billeder til højre, men hvornår er huset en nyhed. Tæller vi en dag, en uge eller en måned. Jeg har set ugeblade der stadig kalder det en nyhed efter en måned, hvilket får min tillid til den ejendomsmægler til at falde, da jeg jo så den i ugebladet ugen før også. Så for mig er det ikke længere en nyhed.
Den detalje jeg synes mest om, er at der bliver vist fire klare billeder fra huset når man holder musen henover.
Sagsvisningen (Salgsopstillingssiden)
Sagsvisningen er super på mange områder. Den giver først et rigtig flot portrætbillede af selve huset, dernæst er der spækket med hvad det hele drejer sig om, billeder. Der er et hav af billeder, nok til at give et rigtig godt indtryk af huset. Endda så mange billeder, at man kan trykke på ”næste” to gange. Det er virkelig fornemt. Der er også en knap, med ”hotspots”, som virkelig er godt lavet.
De vigtigste nøgletal og oplysninger om huset er placeret lige under billederne, og der savner jeg faktisk ikke rigtig noget.
Den røde prik henviser til et sted i huset, og man kan hurtigt skabe sig et indblik i, hvor man egentlig kigger i huset. Rigtig fedt, at billedet bliver vist lige ved siden af.
Der er en rubrik længere nede på siden med ”Andre har set”, hvilket kan lede en videre, hvis huset hurtigt ikke siger en noget. Det rammer meget godt inden for budgettet og nogenlunde indenfor samme type hus. Det er jo ofte en bestemt slags hustype folk leder efter, så at vise relevante huse i samme stil er meget væsentligt.
Salgsteksten
Næst efter billederne er salgsteksten vigtig og den efterlever Thorkild Kristensen meget godt. På de huse jeg har set, har der været rigtig gode beskrivelser og meget lange beskrivelser. De benytter sig også meget godt af storytelling i deres beskrivelser, hvilket er en af de rigtig vigtige ting i markedsføring.
Se ex dette citat fra en af deres salgsopstillinger
På facadesiden står en af Hasseris ældste bøge – bedre kendt som Nielsens Bøg, der som regel er den først udsprungne bøg i lokalområdet
Smukt. Det er virkelig noget der tæller hos det lidt ældre publikum, og som regel også dem der har kronerne til at betale for et 5 millioner kroners hus.
Plantegningerne
Jeg har ikke kunne finde et eneste hus uden en plantegning, hvilket er meget vigtig for at kunne forestille sig fremtidig indretning og muligheder. Så det er helt i orden.
De har som regel også en anvisning til et KRAK kort, så man hurtigt kan skabe sig et billede af hvor i landet og hvor i byen huset ligger. Tidsbesparende og informativt.
Billederne
Der er ingen tvivl om, at det er en professionel fotograf der tager alle deres billeder, og det bør det også være. Det er superflotte billeder, der præsenterer deres boliger på den bedst tænkelige måde.
De huse jeg har kigget på, har altid haft ryddet op, og ser meget spiseligt ud. Der er ikke noget værre end at kigge på billeder med roderi og tøj plantet tilfældige steder ud over det hele.
Om det er nødvendigt med denne slags stemningsbilleder er nok en vurdering af målgruppen. Mig om min kæreste har i hvert fald ikke behov for at se det og tænker bare at det er spild af gode billeder. Men når der nu er så mange billeder, som der er i disse salgsopstillinger, så gør det ikke så meget.
Få tilsendt salgsopstillingen
Dette er et rigtig vigtigt punkt, for her kan man hurtigt få tilsendt salgsopstillingen, enten på på hardcopy igennem snailmail, tilsendt på email eller se den direkte som PDF. Virkelig godt at have hele tre muligheder. Dette punkt er vigtigt, da man hurtigt kan printe den ud, vise til familie, bankmand og andre interesserede, så man hurtigere kan tage en beslutning om at tage ud og se den.
Der er også en ”print” knap, hvor der er en detalje der ikke lige passer mit webdesign-øje. Typografien ændrer sig pludselig. Fra at være den behagelige Ariel, skifter den pludselig til at være ”Times New Roman”. Den ser ikke så professionel ud, som en Ariel gør, og det er den ting som folkene præsenterer deres venner og familie. Det kunne godt have været det samme som resten af hjemmesiden.
Bredcrumb menu
En ting som er uhyre vigtig når man snakker ”navigation” er en ”breadcrumb menu”. Direkte oversat en ”brødkrumme menu”. Tænk på Hans og Grethe, og du har menuen. Jo længere ind på hjemmesiden du kommer, jo flere under-menuer er du i. Og her kan ”brødkrumme menuen” hjælpe den besøgende med at holde et overblik over hvor de er. Man kan se jeg er kommet ind igennem ”søgning via kort -> Søgning ->” og står ved ”sagsvisning”. Dette er fornemt og virkelig god brugervenlighed.
Dette er også en af de ting jeg forklarer yderligere om i bogen Webshop Hvordan.
Ovre i højre side kan man så desværre ikke se, hvilken slags hus du kigger på, om det er ”bedre boliger”, ”erhverv”, ”projektsalgs” eller ”fritidshuse”. Du kan dog vælge om du vil se en af den slags huse. Men man burde måske kunne se hvilket slags man er under nu.
Mangler
Det eneste jeg mangler på hjemmesiden er faktisk at kunne downloade en tilstandsrapport og energimærkning. Selvom de fleste af Thorkild Kristensens kunder nok har pengene til at sætte i stand for, er det nu alligevel rart at vide, om der skal skiftes tag eller skiftes vinduer i hele huset.
Konklusion
Det er et forholdsvis eksklusivt ejendomsmæglerfirma, og de har rigtig mange liebhaverhuse og patricivillaer. Min kæreste og jeg har i hvert fald siddet og savlet over de fleste af husene mens jeg har tjekket siden ud. En dag når min indkomst er røget i vejret, så skal jeg helt sikkert ind og kigge huse her igen.
Men siden lever fuldt ud op til de forventninger man kan have til en ejendomsmægler af denne kaliber og kan sagtens blande sig med de mere nationale ejendomsmæglere. Der er tænkt over detaljerne og man mangler hverken billeder, salgsopstillinger, plantegninger eller de hårde facts der skal til.
Tags: analyse, breadcrumb, brugervenlighed, ejendomsmægler, thorkild kristensen
4 Responses to “Thorkild Kristensen – ejendomsmægler i Aalborg med de flotteste villaer”
Leave a Reply
Websitet for ebogen "Webshop Hvordan".
Udover at du mangler et link til siden i teksten 🙂 så er det en rigtig fin gennemgang du har lavet.
Nu har jeg selv brugt en del tid på at kigge på huse (i en lidt anden klasse) og jeg synes at der mangler en del vigtige søgemuligheder.
Et af de eksempler jeg gerne tager frem er Home. De giver et utal af muligheder for at finjustere sine søgninger så som:
– Tæt på vandet
– Tæt på skole
– Tæt på offentlig transport
– Tæt på indkøb
– Tæt på skov
– Byggeår
– Antal rum
og en MASSE andre ting som kan være relevant for den boligsøgende.
Jeg ved naturligvis godt at Thorkild ikke er en stor ejendomsmægler i forhold til Home og at det derfor måske kan være lidt voldsom med så mange muligheder, da det ofte vil resultere i at han ikke har nogen huse i den kategori.
Men når vi taler dyre boliger, så vil jeg mene at sådan noget som vand og skov, samt antal badeværelser burde være en del af søgefunktionen.
Så mangler du bare at sende en faktura til her Kristensen for gennemgang af website inkl. forslag til øget brugervenlighed 😉
De er kanon dygtige til at tage gode billeder.
@Mikael. Hov ja, intet link. Nå, men mon ikke du googlede den ;-).
Du har ret i, at det er rart med ekstra søgefunktioner, men jeg mener dog også, at man kan gå lidt for meget i detaljer. Netop på grund af det du selv fremhæver, at der ikke vil komme nogle huse op.
@Tommy. Hvorfor tror du, at en vestjyde laver en sådan stor gennemgang af et website der sælger huse i nordjylland? 😉
men forresten, ret skal være ret.
Her er linket til TK.
http://www.thorkild-kristensen.dk/